Olivier_Adam_UN_Resident_Coordinator_at_Verkhovna_Rada_resize16 лютого 2011 року, Київ – Координатор системи ООН в Україні Олів’є Адам взяв участь у парламентських слуханнях «Стан проведення пенсійної реформи та шляхи її вдосконалення».

Olivier_Adam_UN_Resident_Coordinator_at_Verkhovna_Rada_resize16 лютого 2011 року, Київ – Координатор системи ООН в Україні Олів’є Адам взяв участь у парламентських слуханнях «Стан проведення пенсійної реформи та шляхи її вдосконалення».

Olivier_Adam_UN_Resident_Coordinator_at_Verkhovna_Rada_resize16 лютого 2011 року, Київ – Координатор системи ООН в Україні Олів’є Адам взяв участь у парламентських слуханнях «Стан проведення пенсійної реформи та шляхи її вдосконалення».

«Пенсійна реформа є одним з головних пріоритетів уряду України як зазначено у Програмі економічних реформ на 2010 – 2014 рр. В Організації Об’єднаних Націй ми з радістю відзначаємо, що уряд вживає заходи для здійснення реформи, забезпечуючи при цьому громадське обговорення, а також підтримуємо поправки, підготовлені урядом. – зазначив пан Адам. - В ООН, ми цінуємо ініціативу уряду і парламенту з проведення пенсійної реформи і зі свого боку готові надавати подальші консультації зі здійснення реформ заради соціальної справедливості та економічного процвітання України».

Виступ Олів`є Адама

Ваша Високопаважносте Пане Тігіпко,
Шановний пане Сушкевич та шановні парламентері,
Пані та панове,

Мені надзвичайно приємно виступати сьогодні перед вами на цих парламентських слуханнях з пенсійної реформи.

Пенсійна реформа є одним з головних пріоритетів уряду України як зазначено у Програмі економічних реформ на 2010 – 2014 рр. В Організації Об’єднаних Націй ми з радістю відзначаємо, що уряд вживає заходи для здійснення реформи, забезпечуючи при цьому громадське обговорення, а також підтримуємо поправки, підготовлені урядом.

Як вам відомо, перед українською пенсійною системою стоїть ряд проблем, які, з огляду на демографічні тенденції у країні, загрожують її фінансовій стабільності.

У 2010 році пенсійні видатки в Україні досягли 18% ВВП, що є одним із найвищих рівнів у світі. Для зведення балансу, Пенсійному фонду необхідні перекази коштів від центрального уряду у розмірі близько 7% ВВП. Ці перекази забирають цінні ресурси бюджету України, на шкоду іншим важливим секторам. У той же час багато пенсіонерів отримують невисоку пенсію, за номінальними вимірами. Без термінових реформ прогнозується зростання витрат на пенсійне забезпечення протягом наступних років, в той же час вони будуть нераціональні.

Для реформування пенсійної системи необхідно розглянути ряд ключових питань:
• Перше – розширення охоплення та вдосконалення збирання пенсійних внесків. Розширення сфери охоплення пенсійної системи має вкрай важливе значення не лише для гарантування основних прав працівників, але й для створення фінансового простору, необхідного для забезпечення стійкості системи. Подальше поширення пенсійного забезпечення на працівників, яких воно поки що не охоплює, у поєднанні з вирішенням проблеми неформальної праці, призведе до збільшення кількості платників пенсійних внесків. Окрім того, вдосконалення у галузі забезпечення збирання пенсійних внесків шляхом ефективних перевірок і контролю за фальсифікаціями сприятиме поширенню бази оподаткування.
• Друге – сталість та належність. Основною метою пенсійної реформи є забезпечення сталості системи у довгостроковій перспективі, її значущості для наступних поколінь, поряд із забезпеченням належного рівня гарантованих доходів для вразливих груп населення включно з літніми людьми, та людьми з інвалідністю. Пенсійна реформа повинна вирішувати проблему сталості шляхом модифікації ключових параметрів схеми. Зокрема, сюди повинно входити наступне:
o поступове підвищення пенсійного віку до 60 років для жінок, на 6 місяців щороку;
o підвищення кваліфікаційного періоду для отримання повного пенсійного забезпечення на 10 років;
o підвищення мінімального страхового періоду з 5 до 15 років;
o скасування чи скорочення належних виплат при достроковому виході на пенсію, а також особливих пенсійних пільг;
o скорочення пенсійних виплат для працюючих пенсіонерів, тощо.
Наші дослідження показують, що збільшення пенсійного віку – це не варіант, а необхідність для забезпечення стійкості системи. Більшість розвинених країн уже встановили однакові пенсійні правила для всіх, як для чоловіків, так і для жінок, багато країн збільшили пенсійний вік.
• Третє – розгляд можливості впровадження Другого рівня до існуючої пенсійної системи. Стосовно реалістичності стратегії реформ необхідно розглянути два ключові питання. По-перше, чи правомірно спрямовувати пенсійну реформу на економічне зростання шляхом збільшення заощаджень, окрім забезпечення належного рівня гарантованих доходів. По-друге, чи відповідає країна першорядним критеріям макроекономічної стабільності, готовності фінансового ринку, помірного рівня заборгованості та невисокого рівня корупційних ризиків для того, щоб пенсійна реформа такого типу стала ефективною.

Численні дослідження показують, що багато країн у Центральній та Східній Європі, які запровадили обов`язковий рівень приватного пенсійного забезпечення, але які при цьому не відповідали першорядним умовам, не змогли досягти запланованого макроекономічного результату чи поширити охоплення на ті верстви населення, які знаходилися поза межами офіційної пенсійної системи. Окрім того, переміщення різних ризиків на працівників, а також значні витрати перехідного періоду, є серйозними застереженнями у запровадженні такої системи в Україні на цьому етапі.

Необхідно відмітити, що запровадження накопичувальної пенсійної системи не вирішує проблеми сталості, з огляду на демографічні питання. Це необхідно вирішити до того,як запроваджувати Другий рівень пенсійного забезпечення.

• Четверте – управління пенсійним забезпеченням і процес реформ. Процес реформ, який базується на інформації та на загальній і рівноправній участі, має критично важливе значення для прийнятті раціональних рішень, заснованих на широкому консенсусі. Роль уряду вкрай важлива для аналізу різних варіантів стратегій та їхнього пояснення ключовим зацікавленим особам. При обговоренні пенсійної політики необхідно також уважно прислухатися до голосу організацій, які представляють робітників і найнятих працівників. Оскільки пенсійна реформа не користується популярністю, перед законодавцями стоїть складне питання про прийняття правильного рішення щодо доцільності реформування пенсійної системи.

В ООН, ми цінуємо ініціативу уряду і парламенту з проведення пенсійної реформи і зі свого боку готові надавати подальші консультації зі здійснення реформ заради соціальної справедливості та економічного процвітання України.

Детальніше:
Вікторія Андрієвська,
Координатор зі зв’язків з громадськістю та ЗМІ
Представництва ООН в Україні
Тел. +38 044 254 0035
andrievska@un.org