листопада 2014 року - Комітет ООН проти катувань сьогодні завершив розгляд шостої періодичної доповіді України щодо виконання положень Конвенції проти катувань та інших жорстоких, нелюдських або таких, що принижують гідність, видів поводження і покарання.

6 листопада 2014 року - Комітет ООН проти катувань сьогодні завершив розгляд шостої періодичної доповіді України щодо виконання положень Конвенції проти катувань та інших жорстоких, нелюдських або таких, що принижують гідність, видів поводження і покарання.

Представляючи доповідь, Наталія Севостьянова, Урядовий Уповноважений у справах Європейського суду з прав людини, Міністерство юстиції України, зазначила, що Кримінально-процесуальний кодекс 2012 року, у якому передбачаються рівне право на захист, гарантія права на захист і чіткі критерії прийнятності доказів, зруйнував парадигму покарання. В березні 2014 року уряд ухвалив програму діяльності Кабінету Міністрів, спрямовану на забезпечення захисту прав людини і діяльності інституту безкоштовної юридичної допомоги, запровадженого в 2011 році. Україна вживає всіх можливих заходів для забезпечення основних прав і свобод на територіях, окупованих і анексованих Росією, а також проводить розслідування актів жорстокого поводження, катувань, викрадення або смерті.

Комітет експертів висловив стурбованість з приводу повідомлень про застосування катувань та факти жорстокого поводження, котрі мають місце на території, що перебуває поза межами контролю держави, і поставив запитання щодо заходів, які вживаються відносно таких дій та забезпечення дотримання міжнародних зобов`язань. Експерти вітали запровадження нового кримінального законодавства, але були стурбовані відсутністю систематичного застосування його положень і серйозними процедурними порушеннями в місцях позбавлення волі. Вони також підняли питання про жорстокість поліції, досудове затримання підозрюваних та наявність незалежного механізму розгляду скарг, доступних для осіб, затриманих на час, що перевищує передбачені законом 72 години, правовий режим одиночного ув`язнення, а також значне збільшення смертності і самогубств у місцях позбавлення волі протягом останнього року. Стурбованість експертів викликав також стан здоров`я ув`язнених, і вони підкреслили, що погіршення здоров`я під час перебування у в`язниці може розглядатися як акт жорстокого поводження.

Пані Севостьянова в своїх заключних зауваженнях подякувала Комітетові і висловила надію, що Україна буде спроможна відповісти за кожен окремий випадок катувань, скоєних у період окупації та агресії.

Клаудіо Гроссман, Голова Комітету, в своєму заключному слові подякував делегації за надану інформацію і її внесок у розгляд питання протягом вчорашнього і сьогоднішнього дня.

До складу делегації України увійшли представники Міністерства юстиції, Міністерства внутрішніх справ, Державної пенітенціарної служби та Постійного представництва України при Відділенні Організації Об`єднаних Націй в Женеві.

Доповідь

Із шостою періодичною доповіддю України CAT/C/UKR/6 можна ознайомитися тут.

Презентація Доповіді

НАТАЛІЯ СЕВОСТЬЯНОВА, Урядовий Уповноважений у справах Європейського суду з прав людини, Міністерство юстиції України, оприлюднюючи доповідь, зауважила, що Україна є сильною країною з потужним громадянським суспільством і спроможністю обирати власну долю. У 2012 році був ухвалений новий Кримінально-процесуальний кодекс, який рівним правом на захист, гарантією права на захист і чіткими критеріями прийнятності доказів зруйнував парадигму покарання. В березні 2014 року уряд прийняв програму діяльності Кабінету Міністрів, спрямовану на забезпечення захисту прав людини на принципах верховенства права, відкритості та прозорості діяльності органів державної влади, зокрема, забезпечення ефективності правосуддя, реформи правоохоронних органів, повного і всебічного розслідування злочинів, пов`язаних із масовими протестами в період із листопада 2013 до лютого 2014 року, а також прийняття законодавства. У 2011 році в Україні набув чинності закон про правову допомогу, який запровадив інститут правової допомоги; у 2013 році було значно розширено перелік категорій осіб, які мають право на безкоштовну юридичну допомогу. Підготовлено і незабаром буде представлено на розгляд Венеціанської комісії законопроект, яким вдосконалюються принципи організації та функціонування судової системи відповідно до європейських стандартів,  водночас Рада з питань судової реформи, створена як консультативний орган при Президентові України, буде опікуватися реалізацією Стратегії сталого розвитку України до 2020 з метою розробки та впровадження стратегії реформування судоустрою та судових процедур, а також здійснення реформ інших правових інститутів. У жовтні 2014 року Указом Президента було передбачено створення національної стратегії в галузі прав людини.

Стосовно подій у Криму та Східній Україні пані Севостьянова зауважила, що окупація Росією території Автономної Республіки Крим та анексія нею частини території України є не тільки грубим порушенням міжнародних принципів, а й великою гуманітарною проблемою. Громадяни, котрі постраждали внаслідок систематичного порушення їхніх основних прав і свобод людини, були змушені змінити громадянство; особливо ускладнилась ситуація з правами людини ув`язнених і засуджених. Україна вживає всіх можливих заходів для забезпечення основних прав і свобод на окупованих і анексованих територіях, на Донбасі та в Луганській області включно, і проводить розслідування всіх фактів жорстокого поводження, катувань, викрадень або смерті. До Європейського суду з прав людини були подані матеріали проти Росії щодо трьох випадків, де зафіксовано кожен факт їхньої військової діяльності на території України з усіма необхідними доказами.

Запитання доповідача по країні

Клаудіо Гроссман, Голова Комітету і доповідач по країні, розпочав із запитання про визначення катувань, які в законодавстві України називаються "насильницькими діями", і попросив делегацію надати інформацію, з посиланням на судову практику, про те, чим реально є насильницькі дії, про нинішнє визначення дискримінації в законодавстві і на практиці, а також про застосування заходів покарання, передбачених за здійснення катування, і як вони співвідносяться з покараннями за інші злочини. За достовірними повідомленнями, тортури і жорстоке поводження мали місце в місцях позбавлення волі в Криму; делегації було поставлено запитання про заходи, вжиті для забезпечення повного дотримання зобов`язань України на всіх її територіях, зокрема щодо переліку випадків застосування катувань і документування цих випадків. Amnesty International повідомила про понад 500 актів катувань і жорстокого поводження в регіонах, що не підпадають під контроль уряду, і пан Гроссман запитав, що робиться для вирішення цих проблем.

Яких конкретних заходів вжито для забезпечення допомоги, відшкодування збитків і реабілітації внутрішньо переміщених осіб?

Голова Комітету зазначив, що деякі з нових положень Кримінального кодексу не застосовуються,  серйозні процесуальні порушення всупереч новим позитивним правилам, встановленим законодавством, відбуваються в місцях позбавлення волі; він запитав, чи існує єдиний національний реєстр затриманих і чи потрапила яка-небудь людина під розслідування і була засуджена за порушення положень нового закону.

Пан Гроссман високо оцінив зусилля України із створення безкоштовної юридичної допомоги та запропонував надати більш детальну інформацію про систему: як вона працює, як здійснюється її фінансування, яка кількість осіб отримала таку юридичну допомогу.

Звертаючись до питань, пов`язаних з утриманням під вартою, Голова Комітету поставив запитання про зміни в практиці досудового утримання під вартою та існування незалежного механізму розгляду скарг, доступного для осіб, котрі залишаються затриманими понад передбачені законодавством 72 години; про процедури, які гарантують, що звинувачення і підстави для затримання були повідомлені мовою, зрозумілою для затриманого; про те, як сім`ї були проінформовані про затримання. Чи може делегація описати правовий режим одиночного ув`язнення, прокоментувати збільшення випадків смерті в ув`язненні протягом останнього року і те, що збільшився рівень самогубств, а також інформувати Комітет щодо реагування на відомі факти насильства щодо адвокатів та про плани з реформи системи адміністративного затримання?

Звернувшись до положення мігрантів, Голова нагадав про "Операцію Мігрант" 2008 і запитав, що робиться для того, щоб такі дії не справили негативного впливу на виникнення расової ворожнечі. Комітет визначив, що іноземці без документів не можуть бути ув’язнені і поставив запитання щодо процедури визначення статусу біженця, гуртожитків для дітей-мігрантів і системи на місці, яка дає мігрантам змогу оскаржити своє затримання.

Інші питання, поставлені перед делегацією, включали: використання Стамбульського протоколу для підготовки лікарів та адвокатів; існування національного превентивного механізму і чи може він допомогти в скороченні числа смертей в тюрмах; потреба в незалежних розслідуваннях усіх випадків, а також заходи щодо боротьби із ксенофобією, расовою або етнічною нетерпимістю, насильством і дискримінацією. Комітет надає великого значення питанням домашнього насильства, і делегацію запитали про кампанію проти цього явища, що зараз триває, про випадки побутового насильства в країні та заходи, вжиті щодо них. Яких заходів було вжито для вирішення проблеми нестатутних відносин в армії, а також для того, щоб навчати військових міжнародному гуманітарному праву? Яким є становище лесбіянок, геїв, бісексуалів і транссексуалів, зокрема тих, хто був змушений покинути Східну Україну, і якою є статистика щодо гомофобних нападів?

Запитання Комітету експертів

Що стосується скарг на катування і жорстоке поводження, отриманих прокуратурою, та великої кількості смертей через жорстокість поліції, то Комітет експертів зазначив, що це свідчить про високий рівень насильства з боку державних органів і запитав про заходи, вжиті з цього приводу та щодо випадків смерті в тюрмі, а також про те, що робиться, щоб запобігти повторення актів катування.

Відносно впровадження нової системи роботи прокуратури, експерт поставив запитання щодо того, чи є вона сумісною зі старою системою. Експерт також запропонував делегації пояснити, як працює система суддівського самоврядування та забезпечення гарантій перебування на посаді, і запитав, є правова система в країні моністичною чи дуалістичною.

Що стосується судової влади та моральних принципів, а також судової реформи, що триває, інший експерт зазначив наявність критичного ставлення до влади суддів і поцікавився, чи зможуть реформи успішно усунути ці відхилення, а також відхилення в діяльності поліції у зв`язку з використанням фізичної сили. Іноді термін затримання осіб, які шукають притулку, виходить за рамки розумного періоду часу, а відсутність правосуддя щодо неповнолітніх перешкоджає викоріненню проявів насильства щодо дітей.


Погіршення здоров`я під час перебування у в`язниці не було частиною вироку і може вважатися жорстоким поводженням. Були повідомлення про збільшення смертності в тюрмах протягом останніх 10 років, зокрема в 2014 році, а рівень самогубств за той самий період виріс у три рази; темпи поширення ВІЛ/СНІДу були досить високими. Делегацію запитали про порядок встановлення стану здоров`я після прибуття до в`язниці, про доступ до антиретровірусної терапії, звітування про можливі випадки жорстокого поводження і катування, а також про підготовку лікарів у тюрмах відповідно до положень Стамбульського протоколу.

Інший експерт Комітету привернув увагу до території, яка не контролюється урядом, і запитав, чи є можливість документувати події, що відбуваються на цих територіях, розслідувати ці події і покарати винних? Якими були результати розслідування пожежі в  Одесі, який стан повернення військовополонених до Росії і які кроки були зроблені для того, щоб повідомлення про зловживання з боку українських збройних сил були розслідувані? Чи спроможний уряд з’ясувати, ким були особи, виявлені в масових похованнях за межами Донецька і Слов`янська, були вони мирними жителями чи керівниками озброєних формувань?

Клаудіо Гроссман, Голова Комітету, поставив запитання щодо системи психіатричної допомоги, ювенальної юстиції в країні і доступу дітей рома до якісної освіти.


Відповіді делегації

У відповідь на запитання, поставлені членами Комітету, щодо визначення терміну «катування» делегація сказала, що Кримінальний кодекс  за вдавання до актів насильства з метою отримання визнання провини передбачає покарання у вигляді позбавлення волі від двох до п`яти років. Санкція у вигляді позбавлення волі від п`яти до десяти років застосовується щодо насильницьких дій, скоєних групою осіб за ознакою релігійної або етнічної нетерпимості. В Кримінальному кодексі визначені права потерпілих на компенсацію, а також прописано норму щодо неприпустимості використання в суді будь-яких визнань чи доказів, отриманих в результаті насильницьких дій. У 2013 році органами влади зареєстровано  1031 претензія щодо різних порушень прав людини, серед них 194 щодо заподіяння фізичної шкоди. В цілому в 2012 році до органів влади надійшло 82000 претензії щодо насильства в сім`ї, тоді як у 2013 році було подано 85000 заяв; протягом перших восьми місяців 2014 року було розслідувано 219 кримінальних справ, порушених за фактами побутового насильства.

  
Закон про кримінальні процедури була прийнятий у 2013 році і встановлює правила взяття осіб під варту, зокрема, фіксування часу прибуття до місця утримання під вартою, інформацію про причини затримання, сформульовану мовою, зрозумілою для затриманого, надання доступу до медичної допомоги та інформування родини. Для надання допомоги поліції в справі перекладу створений реєстр перекладачів. Більше ніж 9000 осіб перебували під вартою в цьому році, з яких 39 були звільнені через допущені процесуальні порушення. Адміністративне затримання за порушення норм Адміністративного кодексу не може тривати довше ніж три години, а  без судового рішення
не більше ніж 72 години.


Загалом на території України створено 27 центрів із надання безоплатної правової допомоги; на жаль, центри не працювали в Автономній Республіці Крим; в Донецькій і Луганській областях вони працювали на частині територій, що перебуває під контролем державних органів. В період з листопада 2012 до лютого 2014 року влада відкрила 27 проваджень щодо злочинних діянь проти журналістів, таких як крадіжки, хуліганство, тілесні ушкодження і навіть смерть.

Проект закону про судоустрій і статус суддів, розроблений у співпраці з громадянським суспільством, містить пакет реформ і спрямований на підвищення ефективності судової системи і запобігання корупції; передбачено також створення механізму для притягнення суддів до відповідальності. Третину суддів і 70 відсотків персоналу, зайнятого в секторі, складають жінки. В Україні безпосередньо застосовуються Рішення Європейського суду з прав людини.

Закон про біженців спрямований на наближення законодавства до європейських стандартів та вводить принцип неприпустимості примусового повернення. Кабінет Міністрів ухвалив План заходів щодо інтеграції біженців та осіб, що потребують додаткового захисту, до 2020 року. Діти іноземців отримали змогу претендувати на поселення в так званих гуртожитках. Був прийнятий новий пакет законів у сфері міграції, і Державна міграційна служба зараз опікується розглядом клопотань про надання притулку; з 2013 року було отримано 1093 таких запитів.

У зв`язку із змінами в законодавстві та законах про амністію число затриманих протягом 20102012 рр. зменшилося вдвічі. Двадцять дві лікарні надавали медичну допомогу ув`язненим, серед іншого 10 хворим на туберкульоз; близько 3500 осіб отримували лікування щорічно. У 2013 році померло 157 ув’язнених, і ВІЛ/СНІД був основною причиною  смерті серед ув’язнених. Щоб знизити захворюваність на хвороби, пов’язані з туберкульозом, та рівень смертності ув`язнених, уряд за підтримки Глобального фонду розширив доступ до високоякісних послуг з профілактики та лікування захворювань;  зменшується також число осіб, які перебувають у попередньому ув`язненні. За останні 15 років кількість осіб, хворих на туберкульоз, перевищила «червоний» коефіцієнт у чотири рази. Ситуація значно ускладнилася захворюваністю на ВІЛ/СНІД, консультації щодо якого є добровільною справою, і діагноз визначається пізно. Було зареєстровано певне зменшення числа самогубств, але делегація визнала, що в цьому відношенні потрібно і можна було б зробити більше.

Був створений національний превентивний механізм проти катувань і Омбудсменом перевіряється близько однієї третини місць позбавлення волі в країні; результатом цих візитів стала підготовка Білої книги, де викладені проблеми державної пенітенціарної системи. Однією з проблем названо відсутність розмежування різних категорій засуджених, що на сьогодні створює підґрунтя для насильства і нападів. У співпраці з Омбудсменом уряду вдалося евакуювати 172 жінки, котрі утримувалися в слідчому ізоляторі  колонії  №54, розташованої на окупованій території Харківської області, проте евакуації з установ на окупованих територіях потребують значно більше ув`язнених. Були проведені розслідування порушення прав дітей у Дубинській колонії для неповнолітніх,  головні винуватці зазнали покарання. В Україні відбувається процес перегляду внутрішніх правил і положень, що регулюють діяльність пенітенціарної системи, зокрема і щодо розширення співпраці із соціальними інститутами.

Кримінально-процесуальний кодекс передбачає створення особливих умов для роботи з неповнолітніми, таких як надання соціально-психологічної допомоги неповнолітнім у місцях позбавлення волі, заборона на утримання неповнолітніх під вартою, за винятком найбільш серйозних випадків; повноцінна система ювенальної юстиції на разі розробляється.

Стосовно запитань щодо дискримінації, делегація заявила, що в 2014 році законодавство було покращено в ході реалізації державної політики в сфері етнічного співжиття і забезпечення прав етнічних груп; було створено Бюро омбудсмена з етнонаціональної політики. На період до 2015 року запроваджено програму із надання послуг охорони здоров`я населенню рома, було вжито заходів для вирішення проблеми дискримінації лесбіянок, геїв, бісексуалів і транссексуалів.

Надзвичайно важко було визначитись щодо територій, які не контролюються Україною і де незаконні збройні формування вдаються до катувань і жорстоко поводяться із  громадянами. Три справи були доведені до Європейського суду з прав людини, а кількість порушень щодо кримських татар і українців постійно зростає. В установах на окупованих територіях перебувало близько 200 ув`язнених, справи яких підлягали перегляду в рамках амністії, але їхнє звільнення зараз гальмується Росією, яка таким чином успішно зробила їх заручниками. В ході Антитерористичної операції, здійснюваної  урядом, встановлено контроль над частиною окупованих територій, межі яких змінюються щодня. На сьогоднішній день зафіксовано більш ніж 2500 випадків викрадення людей, вчинених незаконними збройними силами на окупованих територіях; це число змінюється щоденно, всі випадки внесені до реєстру. Вся інформація про порушення прав людини, скоєні Росією, надсилається до Європейського суду з прав людини. Катування є поширеним явищем серед незаконних збройних формувань.

  


  
Інші запитання Комітету експертів

Клаудіо Гроссман, Голова Комітету і доповідач по країні, із задоволенням відзначив зусилля України з надання відповідей, серед іншого й на складні запитання, і поставив запитання щодо того, скільки осіб було засуджено за катування і жорстоке поводження, і яким було покарання. Пан Гроссман привернув увагу до серйозного проміжку в  захисті в справах щодо позбавлення волі і наголосив на обов`язку України документувати випадки катувань і жорстокого поводження на всій своїй території, і таким чином створити умови для ефективного розслідування і покарання, відшкодування збитків та гарантій уникнення їхнього повторення. Скільки жінок було у вищих ешелонах судової влади і скільки з них були членами Верховного суду? Не досягнуто значного успіху щодо уникнення дискримінації рома, а також збільшення  представництва рома.

Комітет експертів оцінив успіхи України у вирішенні проблем із туберкульозом і спитав делегацію про наявність первинного медичного огляду під час прийому до закладу; хто здійснює контроль за навчанням суддів; чи приведена система правосуддя щодо неповнолітніх у відповідність до міжнародних норм; а також про долю більш ніж 800 зниклих безвісти осіб, включених до списку, підготовленого Верховним комісаром з прав людини.

Інші відповіді делегації


Делегація заявила, що міжнародний аеропорт «Донецьк» був під контролем українських військових і постраждав від безперервного обстрілу терористами. Первинні медичні огляди після прибуття були обов`язковими, але консультації з приводу ВІЛ/СНІДу були добровільними. Що стосується компенсацій за шкоду і збитки, завдані проведенням антитерористичних операцій, то делегація заявила, що ці соціальні допомоги будуть доставлені одразу після встановлення дієвого контролю над територіями. 

Уряд висловив готовність дотримуватись своїх зобов’язань щодо прав людини та боротися з негативною практикою адміністрування, і вже бачить позитивні зміни, навіть попри складну ситуацію, в якій країна опинилася сьогодні.


Заключні зауваження

КЛАУДІО ГРОССМАН, Голова Комітету, подякував делегації за надану інформацію і її внесок у розгляд питання протягом вчорашнього і сьогоднішнього дня.

НАТАЛІЯ СЕВОСТЬЯНОВА, Урядовий Уповноважений у справах Європейського суду з прав людини, Міністерство юстиції України, подякувала Комітетові проти катувань і висловила сподівання, що Україна буде спроможна відповісти за кожен окремий випадок катувань, скоєний в період окупації та агресії.
________________

Не є офіційним документом. Неофіційний переклад