4 квітня 2017 року – Координатор системи ООН підготував колонку, в якій наголошує на важливості проведення реформи системи охорони здоров’я.

"Якщо є реформа, яка дійсно може змінити українське суспільство, то це реформа системи охорони здоров’я. Безперечно, інші реформи – антикорупційна чи реформа освіти – також надзвичайно важливі. Однак, для більшості людей настає критичний момент в житті, коли здоров’я важливе як ніколи. Це завжди трапляється, коли ми старіємо, але деколи медичної допомоги потребують і молоді люди, наприклад поранені внаслідок конфлікту чи якщо раптово прийшла недуга. Якісна медична допомога і здоровий образ життя серед молоді створює сильніше, розумніше, продуктивніше суспільство. Однак коли б ми не зіткнулися з проблемами зі здоров’ям, у будь-якому віці, всі інші проблеми відходять на другий план і ми потребуємо лише одного – доступної, ефективної високоякісної медичної допомоги, що забезпечується ефективною системою охорони здоров’я. На жаль, Україна є прикладом не тількі в регіоні, а й поза його межами того, як погано може працювати ця система.

Коли пацієнти заходять до звичайної районної полікліники в Україні, то вони мають бути готовими до того, що тут може не вистачати основного медичного обладнання, паціенти часто вимушені приносити власні ліки, їжу чи навіть рукавички для лікарів. Винагорода лікарям не сприймається як корупція, адже паціенти добре знають, яка заробітня плата у лікарів, яким вони довіряють своє життя. Однак, ці виплати є важким тягарем для паціентів і зупиняють багатьох від звернення за медичною допомогою. Українській медицині бракувало багато чого, але найбільш шокувала відсутність чіткого бачення, що робити з цією ситуацією в системі охорони здоров’я.

Незважаючи на досить високий рівень витрат на охорону здоров’я в Україні, її громадяни не мають змоги в повній мірі користуватися доступом до якісних і доступних медичних послуг. Середня тривалість життя, особливо у чоловіків, значно нижче, ніж в середньому у регіоні, а українці вимушені брати на себе половину всіх витрат на охорону здоров’я. Як виміряти ці недоліки таким чином, що це було зрозуміло для громадян, молоді та літніх людей? По-перше, давайте подивимося на загальну суму державних і приватних у системі охорони здоров’я. У 2014 році ця сума дорівнювала 7,4 % ВВП. Це нижче ніж в країнах ЄС (9,5 % ВВП), але приблизно стільки ж чи навіть трохи більше, ніж в сусідніх Польщі чи Румунії (6,7% та 5,3% ВВП відповідно). Великою різницею є процентна частка витрат, сплачених урядом по відношенню до того, що оплачується фізичними особами. В ЄС, 76 % від загального обсягу витрат сплачується урядом (в Польщі та Румунії 70 % та 80 % відповідно). В Україні ситуація значно відрізняється, тут тільки трохи більше половини витрат надходить від уряду. Друга половина сплачується безпосередньо паціентами під час придбання ліків чи медичних послуг. Рівень доходів українців набагато нижче за їх європейських сусідів. Проте вони сплачують більшу частку витрат на медичні послуги зі своєї кишені, і ця сума є навіть більшою часткою їх доходів в порівнянні з більш заможними жителями країн ЄС. Такий важкий тягар витрат на охорону здоров’я для громадян України призводить до того, що близько 4% домогосподарств (640000 сімей) страждають від непід’йомних медичних витрат, а 92% населення бояться потрапити у фінансові труднощі в разі хвороби.

Що можна сказати про результати роботи сектора охорони здоров’я для громадян України? Середня тривалість життя в цілому, і особливо в чоловіків, в Україіні, значно нижча за країни ЄС, або країни з аналогічним рівнем доходу. Небезпечні хвороби, такі як туберкульоз, повернулися і продовжують поширюватися. Особливо турбуючими є показники розповсюдження видів туберкульозу з множинною лікарською стійкістю, поліомієліту і ВІЛ. На жаль, рівень довіри до медичних послуг залишається дуже низьким.

Але, попри все зазначене вище, є й гарна новина – за останні півроку ми побачили справжню політичну волю і рішучість робити зміни в країні. Це великий, хоча й початковий крок до розвитку. Забезпечення права громадян на здоров’я є основним зобов’язанням всіх держав. Комплексна стратегія реформування, що базується на основі найкращого міжнародного досвіду, була висунута 4 ключовими областями, в тому числі: 1) медичне обслуговування; 2) фінансування охорони здоров’я; 3) якісне управління у цьому секторі; 4) забезпечення системи охорони здоров’я всім необхідним. Прем’єр-міністр Гройсман і весь уряд підтримують цю стратегію реформування. Робота парламентарів, та рішення уряду крок за кроком трансформують політичну волю та теоретичні концепції в дії, які, якщо будуть реалізовані, можуть дати реальні результати для людей в сфері наявності, доступності та якості системи охорони здоров’я в Україні. Занопроект «Про державні фінансові гарантії щодо надання медичних послуг» є ключовим. Цей закон запропонує радикально нове бачення системи охорони здоров’я, яке кардинально змінить всю систему. Покращення щодо доступу та якості медичних послуг для всіх громадян без жодної дискримінації. Що стосується найкращих міжнародних практик, в цьому законі немає нічого нового, але він змінює підхід та забезпечує кращий баланс між державними та приватними інтересами. Ці системи добре працюють в інішіх країнах та можуть значно покращити систему охорони здоров’я в Україні.

Ми, Організація Об’єднанних Націй, як частина міжнародного співтовариства, рішуче підтримуємо реформу охорони здоров’я України і плани Верховної Ради та Уряду прийняти цей життєво важливий закон. Ми настійно рекомендуємо Раді терміново розглянути запропонований проект закону і підтримати цю наймасштабнішу реформу. Це сприятиме розбудові кращого майбутнього для нових поколінь та стане позитивним сигналом для світу, для всіх, кто підтримує Україну в ці важки часи кофлікту, реформ і відновлення.

Зі свого боку Організація Об’єднанних Націй й надалі рішуче підтримуватиме реформи, зусилля по боротьбі з корупцією та позитивні зміни в країні. Два роки тому Уряд з Організацією Об’єднанних Націй і міжнародним співтовариством розпочали міжнародну програму для закупівлі важливих лікарських засобів для країни. З того часу було заощаджено мільйони доларів, а паціенти в Україні вчасно отримали життєво необхідні ліки. Я впевнений, що, якщо Уряд продовжуватиме йти шляхом запропонованих реформ, українська система охорони здоров’я виконуватиме ці важливі функції самостійно без нашої підтримки. Ми також співпрацюємо з українськими організаціями громадянського суспільства, підтримуючи їх зусилля не тільки щодо контролю роботи Уряду, але й з підтримки громадян і паціентів, що також потребує поліпшення.

Загалом, видима політична воля і рішучість, концепція реформи, включаючи згаданий законопроект, разом із зусиллями громадянського суспільтсва і корпоративною соціальною відповідальністью, створюють умови для досягення цілей амбіціозного плану змін. Буду відвертим – немає ніякої гарантії успіху. Ця реформа – як первоцвіт, який може загинути від весняних морозів. Я щиро сподіваюся, що країна не втратить свій шанс на те, щоб ця реформа стала українською історією успіху, якою громадяни будуть пишатися, і яка сприятиме забезпеченню доступної, недискримінаційної та високоякісної медичної допомоги."

Колонку опубліковано на сторінках онлайн видання "Українська правда" https://life.pravda.com.ua/columns/2017/04/6/223542/